Font biggerFontFont smallerLanguage NetherlandsTaal Engels
Laatst bijgewerkt op: 29-08-2011

De tracks zijn gemonteerd!

Begin van deze maand zijn de diverse stukken tracks (die al in een eerder stadium gezandstraald en geschilderd zijn) uit de tijdelijke opslag gehaald door Firma Elco te Elsendorp (www.elcogemert.nl), gespecialiseerd in cultuurtechniek, en afgeleverd op de restauratielokatie.

Gelukkig mochten we van Wim Hofmans van het  in aanbouw zijnde bungalowpark Hof van Overloon (www.hofvanoverloon.nl) de verreiker wederom lenen om deze zware vracht te kunnen hanteren.

We hebben twee soorten tracks, type t-51 en type t-48. Laatste type heeft rubber blokken met chevrons voor extra grip. Type 51 heeft platte rubber blokken. Het bleek nog een heel karwei om van al deze stukken een compleet stel te maken. Er zaten behoorlijk beschadigde tracklinks tussen die verwijderd moesten worden. Daarvoor moesten de trackconnectors ("de tanden") losgemaakt worden. Deze bleken onmogelijk los te maken. Na diverse verwoede pogingen hebben we de connectors kapot moeten slijpen waarna met behoorlijk wat inspanning de resten van de assen verwijderd konden worden. Gelukkig hadden we een stuk track over wat ooit in brand heeft gestaan en waar nagenoeg al het rubber van verdwenen was, maar wel nog alle connectors had. Met dit stuk zijn we naar Matt Nielen Constructies te Boxmeer (www.mattnielen.nl) gegaan en daar hebben we in eerste instantie met de snijbrander gepoogd de connectors te verwijderen. Dit duurde te lang en uiteindelijk hebben we de grootste slijptol gebruikt die we daar konden vinden om de connectors af te snijden. Daarna hebben we met de daar aanwezige pers de resten van de asjes uit de connectors geperst. Nu hadden we genoeg connectors om de verschillende stukken tracks aan elkaar te maken.

Met de verreiker hebben we het langste stuk track op de wielstellen getrokken en tenslotte nog een stuk van 6 links toegevoegd om de rechterkant compleet te maken. De volgende dag hebben we de linkerkant compleet gemaakt. Linkerkant bestaat uit drie gekoppelde stukken. Die met behulp van de lier van een halftrack op de wielstellen is getrokken. Volgens de boeken heeft elke kant 79 blokken. Bij ons bleken het er 78 te zijn en dat had o.a. te maken met het feit dat we de trackspanner bij het spanwiel niet meer konden gebruiken. De tank staat nu geheel op eigen tracks. De koepel is op de romp geplaatst en inmiddels is ook het totaalgewicht van de tank bekend: 23,5 ton.

Inmiddels hebben we de volledige romp in de eindkleur gespoten. Met dank aan Carrosseriebedrijf Berdex te Wanroij (www.berdex.nl) voor het beschikbaar stellen van de verf en Johan van Dijk van  Johan van Dijk b.v (straal-, spuit-, schoopeer-, glasparel- en vrachtwagenspuitbedrijf) voor de adviezen en hulp.

We hebben de tank een naam gegeven: "Able Abe". De Shermantank van de 7th Armored Div.met deze naam is tijdens de slag om Overloon uitgeschakeld en heeft nog zeker tot 1947 op de plek gestaan waar deze in 1944 uitgeschakeld was. De registratienummers die wij aangebracht hebben zijn de bij "Able Abe" behorende nummers. Bij het aanbrengen van de markings hebben we vanwege de beroerde weersomstandigheden wederom moeten werken met geïmproviseerde stellages.

De betonnen sokkel te Overloon waar de tank op komt te staan is inmiddels al flink aan het uitharden. Met dank aan Stichting Toerisme Overloon Vierlingsbeek voor het mede mogelijk maken van deze sokkel.

Voor de maand september hebben we gepland:

- Het transport van de tank naar zijn uiteindelijke bestemming: Overloon.

 

Klik op foto's om ze te vergroten.
Foto's augustus 2011