In juli 2011 is het voetstuk gemaakt waar de tank op komt te staan. Firma Elco te Elsendorp (www.elcogemert.nl), gespecialiseerd in cultuurtechniek, heeft de struiken verwijderd en de toplaag verwijderd. Vervolgens is het gat met een aantal kuub gele zand opgevuld, geleverd door Loonbedrijf en Grondverzet Kuenen Overloon (www.kuenenoverloon.nl). Aannemer Jeu Hubers (www.jeuhubers.nl) heeft ervoor gezorgd dat er een bekisting is gemaakt waar de beton in gestort kon worden. De tank komt ongeveer 50 centimeter boven het maaiveld te staan. Het benodigde beton is geleverd door Cemex Nederland, vestiging Wanssum (www.cemex-nederland.nl). Het beton moet een maand uitharden alvorens de rond 30 ton wegende tank geplaatst kan worden.
Ondertussen is er ook doorgewerkt aan de tank. De wielstellen zijn in de eindkleur gespoten. We hebben moeten kiezen voor de optie zijdeglans. Matte lak is te kwetsbaar voor buiten en hoogglans niet mooi. Zijdeglans is dan de beste optie. Vooralsnog glimt de lak nog behoorlijk, maar we zijn inmiddels bezig om uit te zoeken hoe het ietwat gematteerd kan worden. Over vier weken hopen we de tank in zijn uiteindelijke kleur gespoten te hebben en voorzien te hebben van de juiste markings. Via Brezan Automaterialen (www.brezan.nl) te Boxmeer hebben we de benodigde thinner gekregen om toe te voegen aan de lak.
Na het spuiten van de wielstellen zijn we begonnen met het monteren van de 12 loopwielen. Veel wielen zijn voorzien van een productiedatum (zie foto's).
Verder hebben we de romp nog verder bijgewerkt met plamuur.
Mike van Toer van Plaatwerken Deurne b.v., de specialist op het gebied van knippen en ponsen van metalen (www.plaatwerkendeurne.nl), heeft voor ons een set spatborden gereproduceerd. Deze zijn inmiddels gemonteerd.
De geassembleerde wielstellen zijn vanuit onze loods in Overloon teruggebracht naar de restauratielokatie. Met dank aan Pieter van den Elzen uit Mill die met zijn Mercedes truck uit 1979 wederom dit vervoer en met grote precisie het laden en lossen heeft geregeld. Na het lossen van deze wielstellen op de lokatie zijn we begonnen met de montage. De ongeveer een ton wegende stellen hebben we met behulp van een verreiker kunnen plaatsen. Met dank aan Wim Hofmans van het in aanbouw zijnde bungalowpark Hof van Overloon (www.hofvanoverloon.nl) voor het wederom beschikbaar stellen van de verreiker. Het bleek nog een hele klus om deze 6 zware wielstellen exact voor de boutgaten in de romp te manoeuvreren. Na ruim 60 jaar zijn de wielstellen nu weer in hun oorspronkelijke positie gemonteerd. De benodigde bouten en moeren voor montage van de wielstellen zijn ter beschikking gesteld door Nedschroef Helmond (www.nedschroef.nl). Met behulp van een zware luchtsleutel hebben we de moeren aan de binnenzijde van de tank vastgedraaid. Met dank aan Machinehandel Spierings te Rijkevoort (www.adr-spierings.nl) voor het ter beschikking stellen van de juiste gereedschappen. De sprocketwielen en spanwielen zijn ook gemonteerd. Inmiddels is er al een begin gemaakt met de montage van de tracks.
Voor de maand augustus hebben we gepland:
- terugplaatsen van de koepel.
- het spuiten van de finishlaag, de juiste eindkleur, het verder matteren van de lak.
- het aanbrengen van de markings.
- het ophangen van de tracks .
- de totale afronding van de restauratie
Klik op foto's om ze te vergroten.