Font biggerFontFont smallerLanguage NetherlandsTaal Engels
Laatst bijgewerkt op: 5-07-2011

In juni is er vooral gewerkt aan de verdere afwerking van wielstellen en wielen. Daar zijn enorm veel uren in gaan zitten.

Het laatste laswerk aan de zes wielstellen is verricht door Sander van JPE (www.jpe-wijchen.nl), gespecialiseerd in compleet machine-onderhoud.  Inmiddels zijn de wielassen ook passend gemaakt en is de schade aan de draagarmen verholpen. De (oefenterrein)schade aan de wielstellen is grotendeels weggewerkt met plamuur.

In diverse van de twaalf wielen bevonden zich inschotopeningen. Ook die zijn dichtgemaakt.

De rubberen loopvlakken zijn gerestaureerd met behulp van rubberen opvulblokjes (afkomstig van een aan flarden geschoten Shermanwiel) en ruitenkit.

De schade aan sprocket- en spanwielen is inmiddels ook hersteld. De buitenste ring aan een van de sprocketwielen hebben we vast moeten lassen en deze hebben we voorzien van reproductie boutkopjes waarbij we met behulp van de draaibank geprobeerd hebben het origineel zo dicht mogelijk te benaderen.

De wielen zullen pas gemonteerd gaan worden als de wielstellen volledig in de definitieve kleur zijn gespoten. Vervolgens is het dan de bedoeling in één dag alle wielstellen aan de romp te bevestigen evenals de sprocket- en spanwielen.

Ter voorbereiding op bovenstaande hebben we de zijkanten van de romp waar deze wielstellen gemonteerd gaan worden afgewerkt met plamuur om de grootste (oefenterrein)schade te camoufleren. Met dank aan Schadenet van Eeden Autoschadeherstelbedrijf te Cuijk (www.schadenetvaneeden.nl) die ons voorzien hebben van de benodigde plamuur om de wielstellen en deze rompdelen bij te werken.  Het is nu nog even wachten op de definitieve verf die als eindlaag op de tank gespoten wordt. Zodra deze geleverd is kan het verdere afmonteren gaan beginnen.

Dank aan Handelsonderneming J. Kelders b.v. te Boxmeer (www.kelders-boxmeer.com) voor het ter beschikking stellen van de twee D-ringen die aan de voorzijde van de tank gehangen zijn.

Zoals uit voorgaande restauratieverslagen te concluderen is hebben we de planningen al regelmatig bij moeten stellen. Dat is de consequentie van het feit dat dit een project is dat geheel op vrijwilligers draait zonder subsidie en steunt op vrijwillige medewerking en welwillendheid van vele partijen/bedrijven.  Desalniettemin zijn we tevreden over het traject. De tank is in juli precies een jaar in onze handen. Juli is dan ook een mooie maand om te proberen de tank klaar te hebben. 

Voor de maand juli hebben we gepland:

-het ophangen van de wielstellen nadat deze gespoten zijn in de juiste eindkleur.

-terugplaatsen van de koepel.

-het aanbrengen van plamuur op romp en koepel.

-het spuiten van de finishlaag, de juiste eindkleur.

-het aanbrengen van de markings.

-het ophangen van de tracks (dat gaat nog een hele puzzel worden).

-starten met de bouw van het betonnen voetstuk waar de tank op komt te staan op het plein te Overloon.

Klik op foto's om ze te vergroten.
Foto's juni