Font biggerFontEmptyLanguage NetherlandsTaal Engels
Laatst bijgewerkt op: 1-06-2011

Deze maand zijn er diverse werkzaamheden uitgevoerd aan romp, koepel en wielstellen. De romp heeft aan beide zijden de metaalstrip gekregen waar skirts aangehangen kunnen worden. Deze strips zijn evenals het overige verwerkte plaatmateriaal beschikbaar gesteld door Handelsonderneming J. Kelders BV te Boxmeer (www.kelders-boxmeer.com).   Oprichter van dit bedrijf, de heer J. Kelders, kreeg net na de bevrijding van de gemeente opdracht om de in de omgeving achtergebleven tankwrakken te verschroten. Ongetwijfeld heeft hij ook een aantal van de verwoeste tanks van de 7de Pantserdivisie rondom Overloon  moeten ruimen. Nu ruim 60 jaar later helpen de zonen, kleinzonen en kleindochter van de oprichter van dit bedrijf ons middels sponsoring van staal- en plaatmateriaal voor de opbouw van de tank.

De spatschermen waar Mike van Toer van Plaatwerken Deurne (www.plaatwerkendeurne.nl)  druk mee bezig is zijn bijna klaar. De twee door hem gemaakte platen die de overgang vormen tussen romp en spatborden zijn inmiddels aan de tank vastgelast.

Sander van JPE (www.jpe-wijchen.nl), gespecialiseerd in compleet machine-onderhoud, heeft de reproductieloop aan het nog resterende stukje kanonloop bevestigd. In tegenstelling tot het vastlassen van de loop ging het lassen aan de wielstellen gepaard met wat tegenslag. (lasapparaat dat stuk ging). Dus volgende maand zal het laatste laswerk aan de wielstellen plaatsvinden. De beschadigingen aan de wielstellen als gevolg van de beschietingen op het oefenterrein zijn grotendeels weggewerkt. De beschadigingen varieerden van kleine treffers en beschadiging door scherfwerking tot voltreffers van groter kaliber. Bij één wielstel is een groot deel van de voorzijde vervangen. Met dank aan Matt Nielen Constructies BV te Boxmeer (www.mattnielen.nl) die het betreffende plaatwerk voor ons uitgesneden hebben.  De meeste wielsteldelen zijn inmiddels grotendeels geassembleerd en tevens hebben we in de wielstellen een blokkering aangebracht zodat de tank in de loop der jaren niet steeds verder door zijn veren gaat zakken. De  trackgeleiders zijn door Sander vastgelast en op de plaats waar normaal de boutkoppen zichtbaar zijn gaan we losse boutkoppen vastlassen. De originele bouten waren nagenoeg allemaal afgebroken en in de nog aanwezige lege boutgaten was de schroefdraad dusdanig beschadigd dat we gekozen hebben voor deze optie. Het assembleren van de wielstellen was nog een hele klus. Vooral omdat de veren ingedrukt dienden te worden alvorens de rest van de draagarmen geplaatst konden worden. Dit is gelukt door draadeinden met moeren door de veer en onderzijde van het wielstel te  klemmen en stap voor stap de moeren aan te draaien. Dank aan Handelsonderneming Vos te Wanroij die ponsplaatjes heeft geleverd om de gaten aan de bovenzijde van het wielstel dicht te maken. Van  Schadenet van Eeden Autoschadeherstelbedrijf te Cuijk (www.schadenetvaneeden.nl) hebben we plamuur gekregen om de wielstellen en delen van de romp bij te werken.

Momenteel zijn we nog bezig met het passend maken van de wielassen. De meeste draagarmen waar deze assen doorgestoken worden hebben in de loop der jaren schade opgelopen (sommigen waren zelfs compleet afgebroken) en zijn krom waardoor deze niet passen. Er is een start gemaakt met de restauratie van de rubbers van de wielen. Deze worden met ruitenkit bijgewerkt.

Ook onze dank aan de mannen van Hof van Overloon (www.hofvanoverloon.nl). Zij hebben met hun verreiker de geassembleerde wielstellen omgekeerd en op een pallet geplaatst.

Voor juni hebben we gepland:

-terugplaatsen van de koepel.

-verdere afwerking van de wielstellen en wielen.

-het aanbrengen van  plamuur  op romp en  koepel.

-het voorbereiden van de markings

-het spuiten van de finishlaag, de juiste eindkleur.

-het ophangen van de wielstellen nadat deze gespoten zijn in de juiste eindkleur.

Klik op foto's om ze te vergroten.
Foto's mei