Font biggerFontEmptyLanguage NetherlandsTaal Engels
Laatst bijgewerkt op: 1-06-2011

De tank is gezandstraald! Eindelijk geen roest meer te zien.

Voorafgaand aan het zandstralen moest er op de restauratielokatie een verhuizing plaats vinden van diverse materialen om de tank bereikbaar te maken voor de wagens van het straalbedrijf. Firma J.Arts uit Sint Anthonis heeft deze verhuisoperatie verricht.

Al vroeg in de ochtend waren de mannen van straalbedrijf Cuijpers uit Weert (www.cuijpers.nl) op de restauratielokatie aanwezig. Ze kwamen met twee vrachtwagens, een voor de afzuiging van het stof en een compressorwagen met straalinstallatie. Voor het stralen werd Maaszand gebruikt. In totaal is er ongeveer 1,75 kuub zand verbruikt.  Zowel de buiten- als binnenzijde is gezandstraald.

Na het zandstralen en het verwijderen van de laatste straalrestanten uit de romp en koepel zijn we gelijk begonnen met het aanbrengen van de primer om aanroesten te voorkomen. De binnenzijde van de koepel en romp hebben we wit geschilderd. Het zandstralen is mede mogelijk gemaakt door  Drs. Cees Somers van T.K.C - opleidingen (www.tkc-opleidingen.nl)

Inmiddels heeft Sander van JPE (www.jpe-wijchen.nl), gespecialiseerd in compleet machine-onderhoud, in de avonduren de romp verder afgelast. Dit was helaas door omstandigheden niet meer gelukt om voor het zandstralen af te werken. Dat lassen aan pantserstaal toch gebruik van speciaal lasmateriaal vraagt is duidelijk geworden na het zandstralen. De door Sander gelegde lassen met het  door Berkvens Metaalwerken b.v. te Asten (www.berkvens-metaal.nl) beschikbaar gestelde materiaal hebben het stralen met glans doorstaan in tegenstelling tot de enkele lassen die we zelf met basiselektroden hadden gemaakt (scheurvorming en insluiting van slak). Inmiddels zijn deze    ook door Sander hersteld. De bewerkte plekken zijn na het lassen alsnog verder schoongemaakt en opnieuw in de primer gezet. Tevens hebben we de ontbrekende 'motorkap' nagemaakt en aangebracht op de tank. De rand rondom de boegmitrailleur is gerestaureerd en de strip op de deur aan de achterzijde is inmiddels ook geplaatst. De doorgeroeste plaat die onder de brandstoftank zat is vervangen door een nieuwe en tevens is de tank voorzien van nieuwe bodemplaten.

De door Renovatietechniek Vloet (www.renovatietechniek.nl) gestraalde wielsteldelen zijn handmatig met primer beschilderd dus ook deze zijn reeds beschermd tegen roestvorming. Zodra de romp van de tank klaar is gaan we beginnen met de verdere restauratie en assemblage van deze wielstellen.

Inmiddels is er ook al druk gewerkt aan de spatborden door Mike van Toer van Plaatwerken Deurne (www.plaatwerkendeurne.nl) en deze zullen binnenkort geleverd worden. 

Voor de tweede helft van mei hebben we gepland:

-verdere afwerking van de wielstellen.

-het vastlassen van de 75 mm kanonloop.

-het aanbrengen van  plamuur na het zandstralen.

 

Klik op foto's om ze te vergroten.
Foto's april 2011 B