Font biggerFontFont smallerLanguage NetherlandsTaal Engels
Laatst bijgewerkt op: 11-04-2011

 

We hebben hulp gehad van Artur en Joseph bij het verwijderen van de lasrestanten die achtergebleven zijn na het gutsen. Ook hebben we de romp en koepel nog verder onder handen genomen met afbraamschijven. Vooral op de plaatsen waar de projectielen de tank verlaten hadden bevonden zich uitstulpingen. Die hebben we allemaal vlak geslepen en de gaten zullen binnenkort dichtgelast gaan worden met speciaal voor pantserstaal geschikt lasdraad dat ons ter beschikking is gesteld door Berkvens Metaalwerken b.v. te Asten (www.berkvens-metaal.nl).

De spanwielhouders zijn inmiddels aan de romp gemonteerd zodat deze gelijk tijdens het zandstralen meegepakt kunnen worden. Voor montage van deze spanwielhouders en de nog te monteren wielstellen heeft Nedschroef  Helmond (www.nedschroef.nl) de benodigde bouten en moeren ter beschikking gesteld. Enthousiaste medewerkers van Turning Technic te Oostrum (www.turning-technic.nl), toeleverancier van fijnmechanische producten,  zijn druk bezig met het vervaardigen van een replica van de loop van de .30 boegmitrailleur. Tevens gaan zij ook de boegbol maken waar deze loop normaliter uitsteekt.

We hebben een origineel spatbord t.b.v. de voorzijde kunnen lenen ter reproductie. Mike van Toer van Plaatwerken Deurne b.v., de specialist op het gebied van knippen en ponsen van metalen (www.plaatwerkendeurne.nl), gaat een set spatborden voor ons reproduceren.De beschermbeugels t.b.v. de lampen zijn inmiddels op de romp gelast en de claxonbeschermbeugel die behoorlijk in de kreukels lag is volledig gerestaureerd en ook op de romp gelast. 

Firma Elco te  Elsendorp (www.elcogemert.nl), gespecialiseerd in cultuurtechniek, heeft de tracks opgehaald en naar straalbedrijf Cuijpers (www.cuijpers.nl  ) gebracht die deze kostenloos gaat stralen. Het wordt t.z.t. nog een hele puzzel om van al deze losse stukken track  een goed uitziende set te maken. 

Voor de maand april hebben we gepland:

-verdere afwerking van de wielstellen.

-het vastlassen van de 75 mm kanonloop.

-het verrichten van alle overige laswerkzaamheden aan romp en koepel.

-het zandstralen van romp en koepel.

-het aanbrengen van de grondverf  en plamuur na het zandstralen.

 

Klik op foto's om ze te vergroten.
Foto's maart 2011