Font biggerFontEmptyLanguage NetherlandsTaal Engels
Laatst bijgewerkt op: 6-02-2011

Het is eindelijk gelukt de sprocketwielen te verwijderen. De moeren aan de buitenzijde kwamen gemakkelijk los, maar het wiel werd stevig op de draadeinden geklemd middels tapse centreerringen. Normaliter is het dan een kwestie van de moeren verwijderen en met de tank een paar keer voor- en achteruitrijden zodat het wiel loskomt. Dat was voor ons helaas geen optie. Het rechtersprocketwiel hebben we met behulp van een 30-tons potkrik en een paar zware kettingen losgeperst. Datzelfde hebben we bij het linkersprocketwiel ook geprobeerd, maar lukte niet. Vervolgens hebben we bij Machinehandel Spierings te Rijkevoort (www.adr-spierings.nl) een 50-tons potkrik mogen lenen en een tweede poging gewaagd. Ook dit werkte in eerste instantie niet. Pas na het inslijpen van de draadeinden en centreerringen bleek 50 ton net genoeg en schoot het wiel los.

Nu konden we ook zien hoe het verbredingsstuk van de sprockets er uit zag. Deze zat op de originele draadeinden gemonteerd wederom met moeren en de beruchte centreerringen. Gelukkig gingen deze wat makkelijker los. Tevens is er een begin gemaakt met het verwijderen van de verbredingsblokken die op de romp gelast zijn middels gutstechniek. Al snel bleek dat het makkelijker was om eerst met de snijbrander de verbredingsblokken in stukken tot op de lassen af te snijden. Om vervolgens met het gutsapparaat de nikkel-chroomlassen te verwijderen. Deze klus wordt op professionele wijze uitgevoerd door Matt Nielen en Maik Nielen van Matt Nielen Constructies BV te Boxmeer (www.mattnielen.nl). Behalve de verbreders van de wielstellen snijden zij ook aan de achterzijde de later aangebrachte luchtfilterbeschermers af.

T.b.v. het gutsen is er een zwaar aggregaat geleverd door de firma Venneman te Elsendorp (www.venneman-ca.nl ) om voldoende elektriciteit te kunnen genereren.

Voor de maand februari staat de restauratie van de wielstellen in onze werkplaats in Overloon op het programma, evenals het verder verwijderen van de verbredingsblokken en het verdere bodywork aan de romp en koepel.

Klik op foto's om ze te vergroten.
Foto's januari 2011